حافظه های رم DRAM و SRAM

حافظه های رم DRAM و SRAM

حافظه های رم DRAM و SRAM

دو مدل اصلی حافظه یارم کامپیوتر با دسترسی تصادفی رم (RAM) موجود است که به كار بردن هر كدام، معايب و محاسن خاصي را به همراه دارد. برخی از گیمرها به دنبال رم برای بازی هستند .

SRAM به نام حافظه ایستا مي باشد و DRAM حافظه پویا گفته مي شود و اين دو مدل برای ذخیره اطلاعات استفاده مي شوند، اما هر كدام از انها عمليات ذخيره سازي را به طرق مختلفي انجام مي دهند.

اگر بخواهيم DRAM ها داده را در خود ذخيره كنند بايستي به طور پيوسته refresh شوند و خازن هایي كه در آن ها قرار گرفته اند شارژ شوند. ولي SRAM ها احتياج به شارژ به طور متناوب لازم ندارند براي اينكه ترانزیستورهای تشکیل دهنده آنان تا وقتي که برق قطع نشده باشند داده را مي توانند در خود ذخيره نمايند.

این ويژگي SRAM ها سبب به وجود آمدن محاسني كه به نفع آن ها است شده که یکی از اصلي ترين فوايد عبارت است از، بهره گيري از سرعت بالای نوشتن/خواندن داده ها در SRAM چون نياز به شارژ متناوب نداشتند و برعكس DRAM ها اين نياز را دارند.

کند بودن و نامطلوب بودن DRAM ها نسبت به SRAM ها به خاطر مداربندی بیش از حد كه در آن ها استفاده شده و مدت زمان زیادی که صرف refresh پيوسته خازن ها در حافظه DRAM می شود.

حافظه رم DRAM نسبت به SRAM برق بیشتری استفاده مي كند و اين كار در دستگاه هایی که انرژی خود را از باتری به دست مي آورند به وضوح ديده مي شود. ماژول های SRAM در نسبت به DRAM ها خيلي ساده مي باشند که قابليت اين را مي دهند كه به راحتي به حافظه دسترسي داشت.

ولي بر عكس DRAM که در ساختار خود از خازن ها استفاده مي نمايد، SRAM از ترانزیستورها بيشتر استفاده مي كند به طوري که SRAM نسبت به DRAM به ترانزیستورهای زيادي برای ذخیره مقدار هاي ويژه از اطلاعات احتياج دارد.

ماژول DRAM برای ذخیره كردن هر بیت داده فقط به یک ترانزیستور و یک خازن احتياج دارد در صورتي که SRAM برای انجام اين عمل به شش ترانزیستور احتياج دارد. قابل ذكر است كه تعداد ترانزیستورهایي كه در حافظه قرار دارند مشخص كننده ظرفیت آن مي باشند. یک ماژول DRAM نسبت به ماژول SRAM می تواند ظرفیتی تا شش برابر زيادتر را دارا باشد.

این كار برعكس هزينه پايين حافظه های DRAM مي باشد که باعث مي شود خريداران به سوي آن ها توجه نمايند.

به خاطر هزينه پايين DRAM ها، این مدل حافظه ها از عمومي ترين و متداول تريت رم های اصلی نام برده شده است (بر خلاف سرعت كم اين حافظه ها و برق زيادي كه مصرف مي نمايند). ولي حافظه رم SRAM مخصوص شرایطی است که سرعت نسبت به ظرفيت حرف اول را مي زند مورد استفاده قرار مي گيرد .

از مصرف کم انرژی در SRAM ها گرمای کمتري توليد مي شود كه كاري ضروري به ويژه در پردازنده ها به شمار مي آيد.

بارزترين كاربرد از SRAM ها در حافظه کش پردازنده ها است جایی که سرعت اهمیت فوق العاده دارد. درایوهای سخت افزاری، درایوهای نوری، و بقيه ابزارهايي که احتياج به استفاده از حافظه کش یا بافرها دارند از ماژولهای SRAM بهره مي برند.

خلاصه مطالب:

1- SRAM يعني حافظه ایستا و DRAM حافظه ای پویا مي باشد.

2- SRAM نسبت به DRAM سرعت بالايي دارد.

3- انرژی مصرفی SRAM نسبت به DRAM کمتر است و گرماي كمتري توليد مي نمايد.

4- SRAM نسبت به DRAM از ترانزیستورهای زيادتري برای ذخیره هر بیت داده به كار مي برد.

5-از لحاظ قيمت رم SRAM گرانتر از DRAM است.

6- حافظه DRAM بیشتر در حافظه اصلی استفاده مي شود و SRAM بیشتر در رم حافظه Cache مورد استفاده است.


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها