دلیل امنیت بالای پروتکل HTTPS چیست ؟

  • 0

دلیل امنیت بالای پروتکل HTTPS چیست ؟

پروتکل HTTPS

آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می خواهید بدانید پروتکل HTTPS چیست و یا اینکه چه تفاوتی بین HTTPS با HTTP وجود دارد ؟؟ اگر هنگامی که ایمیل خود را باز می کنید به قسمت آدرس بار توجه کنید متوجه وجود یک آیکون قفل مانند خواهید شد . از آن جایی که برای باز کردن ایمیل خود از یک ارتباط رمز شده استفاده کرده اید این علامت در آن قسمت قرار گرفته است . در واقع پروتکل HTTPS یک ارتباط امن و محافظت شده است که برای ارتباط با سایت های مهم و حساس مثل سایت های بانک ها و یا سایت های مشابه استفاده می شود

پروتکل HTTPS  که خلاصه شده ی Hypertext Transfer Protocol Secure  به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است در واقع یک پروتکل برای برقراری ارتباط های ایمن است .اما این نکته برای همه جای سوال دارد که ایراد HTTP چیست که برای برقراری ارتباط های امن باید از پروتکل HTTPS استفاده کرد ؟ ما به شما می گوییم .زمانی که شما از طریق پروتکل HTTPS به یک سایت متصل می شوید ، جستجوگر  شما به دنبال آی پی آن سایت گشته و هنگامی که آی پی آن را پیدا کند به آن متصل می شود . اما ایراد آن در این قسمت است که هم ممکن است آن آی پی مربوط به لینک مشابه آن سایت باشد وهم اینکه اطلاعات شما از قبیل اطلاعاتی که وارد می کنید یا رمز عبورهایتان برای ارائه دهندگان سرویس اینترنت قابل مشاهده هستند.

اگر مطلب قبلی ما که در مورد استفاده از Wi-Fi های رایگان منتشر کرده بودیم را هم به یاد داشته باشید ، در آن مطلب هم توضیح دادیم که اگر تصمیم گرفتید از اینترنت جایی که با آنجا آشنایی کافی ندارید استفاده کنید بهتر است حتی المقدور از ارتباط های امن استفاده کنید .

اکثر این مشکلات به این دلیل پیش می آیند که این نوع از ارتباط ها رمز گذاری نشده اند و اکثر هکر ها هم از این ویژگی آن سوء استفاده کرده و به حریم افراد تجاوز می کنند . بعد از آن برای رفع این مشکلات پروتکل HTTPS طراحی شد که تا حدی بتواند این مشکلات را برطرف کند . این پروتکل به طور کامل رمز گذاری شده است .

اما منظور از رمز گذاری یا encryption چیست ؟ در علم مهندسی اینترنت عمل رمز گذاری به عمیات رمز گذاشتن بین بسته های ارسالی و دریافتی در شبکه گفته می شود . در واقع هنگامی که کاربر یک بسته را برای یک سرور خاص می فرستد آن بسته رمز گذاری شده تا در حین ارسال مشکلی برای آن پیش نیاید و این رمز فقط توسط دریافت کننده قابل فهم است و  متقابلا آن سایت هم هنگامی که بخواهد جواب این بسته را ارسال کند آن را رمز گذاری می کند . در این نوع ارتباط ها تمام ارسال و دریافت ها رمز گذاری شده هستد و همین باعث افزایش ضریب ایمنی آن شده است.

اما باز هم با تمام اینها نمی توان به طور قاطع گفت که پروتکل HTTPS  ایمن ترین راه است ولی به طور حتم بهتر و امن تر از HTTP است و تا حدی هم توانسته مشکلات آن را از میان بردارد . در این پروتکل هنگامی که شما بخواهید یک سایت خاص را باز کنید ، HTTPS اول کنترل می کند که آیا سایت درست است و همچنین امنیت آن را هم بررسی می کند و بعد شما را به آنجا لینک می کند .

 


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها