مجازی سازی چیست

مجازی سازی چیست

مجازی سازی سرورها فقط مختص شرکتهای بزرگ نیست . سیستم های مجازی سازی  مزایای بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد.

مسئله این نیست که “آیا شما باید سرور خود را مجازی کنید” بلکه مسئله این است که “چه زمانی شما باید سرور خود را مجازی کنید”.

 

همانطور که اشاره شد باید بدانیم سازمان ما چه زمانی باید این تغییر را انجام دهد.

مرحله 1: درک منافع ناشی از فرآیند مجازی سازی

شما نمی خواهید که این فرآیند را بدون درک علت این کار انجام دهید. بسیاری از ما این فرآیند را مانند مجازی سازی در مورد یک مدیر، رئیس، VP یا CIO می دانیم. حتی اگر شما مجبور نباشید که این کار را انجام دهید باید بتوانید به سوال “چرا” پاسخ دهید.

در بخش زیر فهرستی از دلایل وجود دارد که نشان می دهد چرا اکثر مدیران کامپیوتری مجبور هستند با فرآیند مجازی سازی سرورهای خود کنار آیند.

· حفظ زمان: مدیریت سرورهای مجازی روی سرورهای فیزیکی می تواند تأثیر زیادی در صرفه جویی در وقت داشته باشد.

· صرفه جویی در هزینه: هر طور که آنرا ارزیابی کنید در می یابید که فرآیند مجازی کردن به عنوان یک طرح مقرون

به صرفه و کم هزینه تلقی می شود. با گذاشتن وقت کمتر برای مدیریت پول بیشتری پس انداز می شود، از طرفی نیاز به فراساختار و انرژی کاهش می یابد.

· تسهیل مدیریت: فرآیند مجازی سازی، کاربرد ویژگی های پیشرفته از جمله بهینه سازی منابع، قابلیت دسترسی بیشتر و ثبت لحظه ای عملیات سرورها را قادر میسازد.

· نجات از بحران: داشتن یک طرح واکنشی در مقابل خطر نرم افزاری و سخت افزاری برای ادامه تجارت لازم است. مجازی سازی باعث استقلال سخت افزار شده و زمان بازیابی را کاهش می دهد.

حالا که شما و تیم مدیریتی شما متقاعد شد که مجازی سازی تصمیم درستی برای شرکت شماست می توانید به مرحله بعد بروید.

مرحله 2: ارزیابی یک راه حل مجازی سازی

امروزه راه حلهای مجازی سازی بیشتری قابل دسترس است. علاوه بر نرم افزار Vmware vsphere 4 شما می توانید Microsoft Hyper-v یا xen/citrix را ارزیابی نمایید. اگر شما تصمیم بگیرید یکی از آنها یا همۀ آنها را بررسی کنید ممکن است با مشکل مواجه شوید. امروزه Vmware موقعیت برتری را در بازار مجازی سازی با بیش از 150000 مشتری به خود اختصاص داده است.

هیچ کس دیگر در بازار نسبت به تولید نسل دیگر یا بهتر VMware موفق نشده است. اکثر اوقات آنچه که رقابت نتیجه میدهد ادعای داشتن یک برچسب قیمت کمتر است اما مطمئن باشید که شما یک رقابت با قیمت ارزان انجام می دهید نه بیشتر و نه کمتر.

زمانی که یک راه حل درست مجازی سازی برای شرکت انتخاب می کنید به موارد زیر توجه کنید:

· جدیدترین یا ارزانترین راه حل را فقط به این دلیل که جدید است و هزینه کمتری دارد انتخاب نکنید.

· به دنبال راه حلی باشید که برای مدت طولانی قابل کاربرد و موفق باشد و تضمین کند که فن آوری با کاربردهای بسیاری مورد تست و بررسی قرار گرفته است.

· به دنبال راه حلی باشید که در محیط تولید IT اثبات شده است.

· به دنبال راه حلی باشید که قابل انعطاف بوده و نیازهای شرکت شما را تامین کند. به نظر بنده دو راه حل می تواند این نیازها را تأمین کند. دو راه حل به نام:

VMware Esxi Free Edition

VMware Vsphere Platform

وجود دارد. اولین راه حل به طور رایگان قابل دسترس است و روش مناسبی برای مجازی سازی است. دومین راه حل می تواند یا رایگان باشد یا هزینه کمتری داشته باشد.

زمانی که این دو راه حل تاثیر خود را نشان می دهد هر دو به مدت طولانی در سازمانهای تجاری مختلف بکار گرفته می شوند. تنها روش برای مجازی سازی این است که این راه حل ها را در شرکت خود امتحان کرده و سرورهای خود را با این دو روش تست کنید. راه حل را قبل از تصمیم گیری download کرده و ارزیابی کنید.

مرحله 3: اگر نرم افزارهای کاربردی با فرآیند مجازی سازی به خوبی عمل می کند آنها را مشخص کنید

یکی از مهم ترین نگرانی های مدیران IT که هنوز سرورهای خود را مجازی نکرده اند این است که آنها باور می کنند که سیستم های آنها ممکن است به خوبی مجازی سازی نشود در حالیکه ممکن است موارد متعددی وجود داشته باشد که در آن این موضوع صدق کند. تعداد سرورهایی که نمی تواند مجازی شود بسیار کم است. در تجاربی که داشته ایم اگر شما سیستم را ارزیابی کنید، در تبدیل یک سرور فیزیکی به محیط مجازی مشکلی نخواهید داشت. من به طور موفق سرور Citrix سرورهای Exchange 2007 و سیستم های گرافیک، سرورهای پایگاه داده هارا مجازی کرده ام. اگر شما از این نگران هستید که سرورهای مجازی شما نمی توانند عملکرد مورد نظر را اجرا کنند، از بازار VMware virtual Appliance دیدن کنید. این سیستم ها قبلاً ساخته و پیکره بندی شده و آماده استفاده می باشد.

مرحله 4: هزینه فرآیند مجازی سازی فراساختار سرور خود را ارزیابی کنید

در مرحله 1 ذکر کردم که شما می توانید سرمایه شرکت خود را با مجازی سازی سرورهای خود پس انداز کنید. همان طور که همه ما برای شرکتهای تجاری کار کرده ایم می دانیم که هدف همه آنها افزایش سود است. این بدان معناست که قبل از شروع هر فرآیند مجازی سازی هزینه ها و شرایط مالی را ارزیابی کنید. برای شرکتهایی که ROI ( بازگشت سرمایه گذاری ) برایشان ارزش دارد فرآیند مجازی سازی همیشه اجرا می شود، اما سوال این است که چقدر طول می کشد که به ROI دسترسی یابیم. زمانی که از من این سوال پرسیده شد به فکر محاسبه ROI افتادم و به شما توصیه می کند ROI خود را محسبه کرده و سرورهای خود را مجازی نمایید و از ماشین حساب VMware ROI کمک بگیرید. به عنوان مثال زمانی که این راه حل را انتخاب کردم متوجه شدم که با مجازی سازی 20 سرور فیزیکی و کاهش به 3 سرور توانستم 150 میلیون تومان پس انداز کنم. قدرت سخت افزار مربوطه، هزینه های خنک سازی و مشاوره در طی 3 سال حدود 450 میلیون تومان بود. اگر شما سرورهای بیشتری داشته باشید پس پول بیشتری را پس انداز خواهید کرد. از طرفی دوره بازپرداخت یا زمان توقف در سرمایه گذاری برای 20 سرور یک ماه خواهد بود. حتی اگر شما از اعداد استفاده نکنید باور دارم که پس انداز پول از طریق مجازی سازی مشخص خواهد بود. فرآیند مجازی سازی به شرایط زیر نیاز دارد:

· سرورهای کمتر

· هزینه زیرساختار کمتر، خنک سازی، UPS و ژنراتور

· مصرف کمتر برق

· فضای کمتر برای زیرساختار IT

· زمان کمتر برای مدیریت و کنترل سرورها

· واکنش سریعتر نسبت به نیازهای تجاری

اگر شما سیستمی را نصب کنید که تمام این شرایط با داشته باشد سریعاً هزینه خود را در می آورید. این همان چیزی است که من به آن آسودگی میگویم .

یکی از نکات مهم، مقایسه قیمت ها در میان فروشندگان محصولات مجازی سازی است. بعضی از فروشندگان مثل میکروسافت و سیتریکس راه حلهای خود را به طور رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهند. ما می دانیم که هر راه حلی که شما به آن اعتماد دارید می تواند رایگان باشد. این فروشندگان روی قیمتهای ساده قیمت شکنی کرده و هزینه های سیستم های مدیریتی را افزایش می دهند.VMware روشی را برای مقایسه هزینه هر سیستم ارائه داده است.

مرحله 5: زمان و مهارت لازم برای مجازی سازی زیرساختار سرور خود را ارزیابی کنید

نمی خواهم زمان و مهارت لازم برای ایجاد یک محیط مجازی را بی ارزش کنم. بسته به موقعیت طرح این کار می تواند سریعتر انجام شود. اگر قرار بود من زمان یادگیریVMware Vsphere را ارزیابی کنم و 20 سرور فیزیکی را با سیستم نمونه به 2 یا 3 سرور VMware ESxi کاهش دهم مانند این عمل می کردم:

· در مورد VMware Vsphere از طریق خواندن، آموزش تصویری یا کلاسهای VMware در یک هفته اطلاعاتی را بدست آورید.

· نرم افزار VMware Vsphere را در یک روز پیکر بندی و نصب کنید.

· سرورها را با استفاده از مبدل VMware تست کنید.

· تمام 20 سرور فیزیکی را به سرورهای مجازی تبدیل کرده و تعداد آنها را به 3 برسانید

3 روز = جداسازی

2 هفته = کل زمان

این فقط یک تصمیم به فرضیات ساخته شده است. همان طور که می دانید یادگیری در مورد فرآیند مجازی سازی از طریق نصب فرا ساختار، پیکر بندی، تبدیل 20 سرور به 3 سرور در عرض 2 هفته سرمایه گذاری نسبتاً کمی از نظر زمان است. که باعث سود بسیار و سرعت بالای ROI برای شرکت شما می شود. بخاطر داشته باشید که VMware ESxi یکی از راه حلهای مناسب است که بهینه سازی سرور را موجب می شود که در نتیجه زمان راکاهش می دهد.

زمانی که آماده شدید می توانید به مرحله بعدی بروید: مجازی سازی فقط برای شرکتهای بزرگ نیست. شکی نیست که شما باید سرورهای خود را مجازی سازی کنید. من معتقدم زمان مجازی سازی فرا رسیده است اما شما باید از شرکت خود شروع کنید و قبل از هر تصمیمی از 5 مرحله ذکر شده پیروی کنید.


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها