مرکز داده چیست؟

مرکز داده چیست؟

مرکز داده چیست؟

مرکز داده چیست؟
مرکز داده چیست؟

 دیتا سنتر مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی یکپارچه می‌باشد که در نتیجه مجتمع سازی دیتا در بالاترین سطح بوجود می آید. از طریق متمرکز کردن سرویس ها و برنامه‌های کاربردی و سوییچینگ , استوریج و شبکه ذخیره سازی که نتیجه آن قابلیت مدیریت همه منابع موجود  به صورت متمرکز خواهد بود.

 امروزه با رشد نیازهای کاربران به سرویس‌های مختلف، مراکز داده جهت در بر گرفتن تجهیزات، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی حساس در فضایی کاملاً مطمئن و دارای قابلیت گسترش طراحی شده‌اند. مراکز داده متشکل از اجزای ضروری زیر ساختی هستند که کار پشتیبانی از اینترنت و تجارت‌ الکترونیکی و بخش‌های ارتباطات الکترونیکی را به عهده دارند و در نتیجه تمامی سرویس‌های ارایه شده در آن‌ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه‌ای عمل نمایند. به طور کلی مراکز داده به عنوان مکانی جهت فراهم آوردن موارد زیر تعریف می‌شوند:
ذخیره سازی، مدیریت، پردازش و تبادل اطلاعات دیجیتال و همچنین فراهم آوردن سرویس‌های کاربردی یا مدیریت جهت پردازش‌های اطلاعاتی.

سرویس‌های زیرساخت
سرویس‌های زیرساخت شامل تمامی مشخصات هسته ای است که جهت زیرساخت یک Data Center و نیز عملیاتی شدن کلیه سرویس های آن مورد نیاز است.

معیارهای طراحی مراکز داده
ایجاد مرکز داده به برنامه‌ریزی بسیار دقیق و گسترده نیاز دارد و اهداف مورد نظر از طراحی یک مرکز داده باید واضح باشد تا نیل به آن اهداف امکان پذیر شود. معیارهای طراحی برای هر کدام از سرویس‌های ارایه شده در مرکز داده عبارتند از:

قابلیت دسترسی بالا (High Availability)
توسعه پذیری (Scalability)
امنیت (Security)
قابلیت مدیریت (Manageability)

برای توسعه استراتژی شبکه در پشتیبانی از اهداف مرکز داده باید پیش‌نیاز‌های مرکز داده فراهم شود. شبکه مرکز داده یک استراتژی برای ایجاد قابلیت دسترسی بالا، انعطاف پذیری، قیاس پذیری و زیرساخت شبکه امن در مرکز داده و بین مراکز داده پشتیبان می‌باشد.

 

 


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها