مفهوم مجازی سازی چیست

مفهوم مجازی سازی چیست

مفهوم مجازی سازی
مفهوم-مجازی-سازی

علم مجازی سازی اولین بار برای اســتفاده بهینـه تــر از سخت افزارهای Mainframe مورد استفاده قرار گرفت و در دهه 1960 توسعه و گسترش یافت. ولی امروزه کامپیوترها با معماری x86 نیز با مشکلات مشابه ابر کامپیوترها در آن دهه مواجه شده اند. کمپــانی VMware ،مجازی سازی بــرای معمــاری هــای x86 را در دهــه 1990 اختراع کرد تا راهی نوین در جهت استفاده بهینه از منابع سخت افزاری ایجاد کند.

مجازی سازی برای اولین بار توسط شرکت IBM در حدود 30 سال پیش اجرا شد، تا بتوان ابرکامپیوتر هـا را با پارتیشن های منطقی به ماشین های مجازی از هم جدا، تقسیم کرد.

ایـن پارتیشن ها Mainframe هـا را قـادر مـی سـاخت تـا بتواننـد بـه صـور Multitask کـار کننـد، Application های متعدد را اجرا و پردازش کنند. از آنجا که منابع ابرکامپیوتر ها در آن زمان بسیار گران قیمت بودند، لذا آنها را بطور کامل برای این نوع پارتیشن بندی طراحی و پیاده سازی می کردند. مجازی سازی به شکلی در طول سالهای 1980 تا 1990 رها شده بود، زیرا مشتریان ترجیح میدادند تا از نرم افزارهای Server-Client و از سروین دهنده های x86 روی میزی Desktop استفاده کننـد . کم کم بـا تکثیر نسخه های گسترده ای از لینوکس و ظهور ویندوز به عنوان سیستم عامـل سـرور هـا در دهه 1990 ، سرورهای x86 به عنوان استاندارد معرفی شدند. رشد سرورهای x86 و استقرار کامپیوترهای روی میزی منجر به چالشهای عملیاتی جدیـد در زیرسـاخت IT شد. در سال 1999 شرکت VMware، طرح X86 را یک هدف کلی قرار داد و مجازی سازی برای x86 را معرفـی کرد تا راهی برای حل و فصل کردن اکثر این چالشها باشد. امروزه سخت افزار دستگاه های x86 برای کار با یک سیستم عامل طراحی شده اند که این کار به نوعی به معنای واقعی جلوگیری از هدر رفت منابع می باشد.

 

مجازی سازی یا به اصطلاح Virtualization تکنولوژی است که بوسیله آن می توان اجرای همزمان دو یا چند سیستم عامل بر روی یک سیستم سرور فیزیکی را میسر ساخت. این تکنولوژی نرم افزاری موجب دگرگونی در چشـم انـداز فناوری اطلاعات و همچنین تغییرات اساسی در زیرساخت IT سازمانها شده است. به بیان دیگر، مجـازی سـازی پیوند دهنده میان سخت افزار و سیستم عامـل اسـت و بـه شـما اجـازه اجرای چند نـرم افـزار کـاربردی و سیسـتم عامـل ر ا بـر روی یک سیستم فیزیکـی را مـی دهـد ، بـه نحـوی که باعث بهره وری در هزینه هـای سخت افـزار و نـرم افـزار و همچنین اسـتفاده بهینـه از تمـامی منابع سیستمی، کاهش هزینه و کاهش مصرف انرژی می شود.

 

 


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها