نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9

امروز میخوام طریقه نصب و پیکره بندی vmware ESXi 5.5 رو بر روی سرور های HP G9 براتون توضیح بدم .

ابتدا آخرین Update مربوط به نسخه 5.5 که U3 می باشد را از لینک گذاشته شده دانلود کنید.

VMware ESXi بر عکس محصول آشنای VMware workstation یا VMware server بدون نیاز به یک سیستم عامل دیگر، بر روی سخت افزار نصب و با آن ارتباط مستقیم داره پس خودش یک سیستم عامل هست. در واقع به این نوع از نرم افزار های مجازی سازی به اصطلاح Hypervisor Type 1 میگن یعنی مستقیما با سخت افزار ارتباط برقرار میکنه ، برای تست میتونید روی VMware workstation هم نصب کنید. قبل از نصب VMware ESXi باید سخت افزار مورد نیاز رو داشت که VMware ESXi با CPUهای 64 بیتی کار میکنه حالا CPU Intel که باید قابلیت Intel VT را پشتیبانی کنه یا CPU AMD که باید قابلیت AMD-V رو داشته باشه. کمترین رمی که برای نصب ESXi لازم هست 2 گیگ که این فقط لازمه ی نصب VMware ESXi و برای نصب virtual machine روی ESXi باید رم بیشتر داشت حالا نسبت به تعداد و کاری که از این سیستم عامل‌ها‌ی میخواهید. حداقل یک کارت شبکه نیاز دارید که پیشنهاد میکنم بیشتر از یکی داشته باشید. برای اینکه بدونید چه سخت افزار‌هایی با VMware ESXi همخونی دارند به اینجا کلیک کنید.

کسانی که با این محصول آشنای قبلی دارند (در همین سایت توضیحی داده شده بود) میدونند که قبل از سرور ESXi سرور ESX وجود داشته ولی به دلیل حجم بالای update و امنیت پایین آن و به خاطر این که سرویس کنسولی بر پایه redhat داشته که باید از هر دو بستر نرم افزاری پشتیبانی میکرد. این محصول از نسخه چهار دیگه تولید نشد و ESXi وارد بازار شد که از امنیت بالا و حجم update پایینتر و حجم اولیه کمتری برخوردار است، این محصول حتی سبک تر و سریع تر از ESX بوده ونصب میشود.میتونید نسخه 60 روزه ESXi رو به صورت فایل ISO از سایت VMware دانلود کنید تا با هم قدم به قدم جلو بریم. برای نصب VMware ESXi اگر امکانات خوبی دارید میتونید روی یک PC شروع به نصب کنید اگر هم نه، مثل من از VMware workstation استفاده کنید طریق نصب یک سیستم عامل مجازی هم در همین سایت توضیح داده شده ، بعد از درست کردن یک virtual machine برای نصب VMware ESXi به روشی که در بالا اشاره شد مراحل نصب آن را ادامه میدهیم ، در ابتدا باید مسیر boot شدن را انتخاب کنیم که برای نصب ESXi مشخص شده است. فقط باید به این نکته دقت کنید که نسخه VMware Workstation ای که استفاده می کنید بایستی بالاتر از 6 باشه ، در نسخه های قبلی نصب کردن ESXi به سادگی امکان نداشت و بایستی فایل vmx که تنظیمات ماشین مجازی هست رو دستکاری می کردیم که بتونیم این VM رو نصب کنیم اما در نسخه های بعد از 7 و فکر کنم البته خود 7 ، قابلیت نصب مستقیم ESXI بر روی VMware Workstation بصورت مستقیم ایجاد شده و در واقع در انتخاب سیستم عامل برای نصب یک گزینه به نام ESXi اضافه شده که کار ما رو بسیار راحت کرده ، برای نصب ترجیحا با این گزینه VM خودتون رو ایجاد کنید.

بعداز اینکه گزینه نصب VMware ESXi انتخاب کردید با مراحل زیر روبرو میشوید

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 1

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 8

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 7

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 6

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 5

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 4

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 3

نصب vmware ESXi 5.5 بر روی سرور های HP DL380 G9 2

در این قسمت شروع به نصب میکنیم، بعد از enter کردن و تایید موافقت لایسنس کاربران، ESXi کلیه سخت افزار را برای هماهنگی با نصب چک میکند.

در مرحله بعد هادر دیسک موجود را نمایش میدهد که اگر چند هارد دیسک داشته باشید آنها را لیست کرده و اگر هارد دیسک با دسترسی remote مثل یک SAN داشته باشید در این قسمت نمایش داده میشود

با زدن کلید F1 میتوانید جزیات فنی آن را مشاهده کنید و اگر فایلی با پسوند VMFS (پسوند فایل های ESXi) داشته باشد نشان داده که در صورت نیاز به اشتباه بر روی هاردی که به فایل های آن نیاز دارید سرور را نصب نکنید.

انتخاب زبان کیبورد

انتخاب پسورد ریشه (root password) در نسخه های قدیمی اول سرور نصب میشد بعد پسورد عوض میشد، توجه داشته باشید این یک محیط text mode است و با کلیدهای arrow key باید کار کرد.

بعد از انتخاب پسورد و قبل نصب پیغامی مبنی بر اینکه این هارد درایو که انتخاب شده قرار است re-partition شود، میدهد تا از صحت انتخاب هارد درایو مطمئن شوید. با زدن کلید F11 مرحله نصب شروع میشود.

بعد از اتمام نصب اعلام میشه که این نسخ 60 روزه است و بعد از این 60 روز باید لایسنس مورد نظر را خریداری کرد. با زدن کلید enter سیستم reboot میشود.

بعد از boot شدن مجدد، وارد کنسول اصلی ESXi میشویم

تا اینجا موفق شدیم فقط سرور ESXi را نصب کنیم، تنظیمات سرور و همچنین شیوه اتصال به کنسول نرم افزار را در مقاله ی بعدی شرح میدهم.


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها