کابل کشی شبکه

  • 0

کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه شبکه های کامپیوتری  در این قسمت از آموزش نتورک پلاس به بررس کابل کشی شبکه و انواع کابل ها و نحوه ارتباط بین دستگاه ها میپردازیم .

آموزش Network plus (نتورک پلاس ) قسمت سوم بخش اول ( شبکه های کابلی )

مدل های ارتباطی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه مدل ها یا مد های که در زیر به آموزش شبکه های کامپیوتری ان ها می پردازیم روش مبادله داده و تعیین کننده جهت ارسال و دریافت داده بین دو دستگاه می باشند .

انواع مد های ارتباطی یک طرفه (Simple Mode)

در این شبکه های کامپیوتری نوع از مبادله فقط یک طرف قادر به ارسال داده و طرف دیگر فقط دریافت کننده می باشد برای مثال می توان از شبکه تلویزیون یاد نمود .

مبادله دو طرفه (half duplex  mode)

در این شبکه های کامپیوتری مدل هر دو طرف قادر به ارسال و دریافت می باشند اما به صورت هم زمان نمی توانند ارتباط برقارا کنند همانند دستگاه های بیسم

مبادله دو طرفه هم زمان (Full Duplex Mode )

در این مدل هر دو طرف می توانند به طور کامل و همزمان در ارتباط بوده و اطلاعات برقرار کنند . همانند شبکه های تلفن

پهنای باند در شبکه(نتورک پلاس ) چیست ؟

پهنای باند شبکه  به تفاوت میان بالا ترین و پایین ترین فرکانس ها که یک سیستم ارتباطس یا شبکه قادر به استفاده از آن می باشد .

آموزش کابل کشی شبکه نویز ( عامل اصلی تمام مشکلات )

عامل خرابی و تغیر شکل سیگنال ها می باشد که با خرابی شکل سیگنال ها اطلاعات ما به صورت ناقص یا کاملا از میان می روند . که انواع آنرا می توان ک حرارتی ، القای الکتریکی ، اثرات مغناطیسی کابل ها بر یکدیگر که به هم شنوایی معروف است .

آموزش کابل کشی شبکه انواع کابل ها در شبکه

کابل کواکسیال

(که امروزه به ندرت در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد به جز موارد خاص) فقط به خاطر آشنایی با آنها در آموزش کابل کشی شبکه  در نتورک پلاس به بررسی آن ها می پردازیم .

کابل های زوج بهم تابیده

که به جرات می توان گفت قطب اصلی ارتباط های شبکه های کامپیوتری و راه اندازی شبکه های کامپیوتری می باشد .

 فیبر نوری

که همانطور که از اسم این کابل پیداست با سیگنال های نوری کار می کند و سرعت بالایی در جابه جایی اطلاعات در شبکه های کامپیوتری دارد و برای ارتباط های بسیار مهم در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد .

کابل هاب کواکسیال

کابل کواکسیال یا هم محور که همانطور که در بالا توضیح داده شده است جزو اولین دسته از کابل های شبکه های کامپیوتری بودند که ارتباط  شبکه های کامپیوتری را بر قرار  می کردند و از کانکتور های BNC برای اتصال این نوع کابل ها ب سرور ها و کامپیوترها استفاده می کردند . از این نوع کابل در توپولوژی باس استفاده می گردد.

bnc آموزش کابل کشی شبکه

کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair UTP

UTP  مخفف  Unshield twisted pair

بدون محافظ می باشد و استفاده از این کابل ها در شبکه های محلی متداول تر بوده و به دلیل اینکه بدون محافظ می باشند در مقایل نویز آسیب پذیر تر می باشند .

STP مخفف Shielded twisted pair

می باشد که این کابل ها از انعطاف پذیری کمتری برخوردار بوده و در برابر امواج الکترومغناطیسی دارای مقاومت بالایی می باشند .که در کابل کشی شبکه های که در کنار سیم هار برق می باشند بهتر است از این نوع کابل ها استفاده کنیم .

آموزش کابل کشی شبکه

نکته : در کابل کشی ها توسط کابل زوج بهم تابیده باید توجه داشت که حداکثر مسافتی که می توان از این کابل ها استفاده نمود 100 متر می باشد .

انواع کابل کشی شبکه های کامپیوتری با کابل ها زوج تابیده

کابل کشی یکی از اصلی ترین مراحل پیاده سازی شبکه های کامپیوتری می باشد که باید با دقت و ظرافت و پایبندی به اصول کابل کشی انجام گیرد . مهم ترین قسمت کابل کشی ساختمان هم نوع کابل و نوع سوکت زنی و چینش کابل ها خیلی مهم می باشد .

در زیر دو استاندارد A  و B  را برای رنگ بندی کابل شبکه نمایش داده ایم .

آموزش کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه طریقه ساخت کابل شبکه مستقیم یا Straight

اگر دو سر کابل خود را به شکل استاندارد Aیا B  سوکت زنی نمایید کابل مستقیم یا Straightشبکه های کامپیوتری ساخته اید .

آموزش کابل کشی شبکه طریقه ساخت کابل شبکه Cross

اگر یک سر کابل خود را به صورت استاندارد A  و سر دیگر کابل با استاندارد B  سوکت زنی نمایید کابل کراس شبکه های کامپیوتری تولید کرده اید .

rj 45 type 2

مصارف کابل کراس و Cross در شبکه های کامپیوتری

از کابل کراس برای اتصال مستقیم دو دستگاه یکسان به یکدیگر استفاده می نماییم .

برای مثال اتصال مستقیم دو کامپیوتر به یکدیگر یا دو روتر به یکدیگر اما در بعضی موارد برای اتصال کامپیوتر به روتر هم از کابل کراس یا کابل Cross  استفاده می نماییم .

 

مصارف کابل مستقیم یا Straight در شبکه های کامپیوتری

در اتصال کامپیوتر به سویچ ها و هاب و اتصال کامپیوتر به مودم و غیره از این کابل ها استفاده می نماییم .

قابل ذکر است اگر مودم ها یا کارت شبکه ها در این میان قادر به تبدیل این دو سیگنال باشند هر دو این کابل ها جواب گو هستند .

آموزش کابل کشی شبکه با فیبر نوری Fiber Optic

از کابل ها متفاوت در زمینه شبکه های کامپیوتری بوده که به جای انتقال سیکنال های الکترونیکی از پالس ها نوری استفاده می کند .

fiber 1

مزایای استفاده از فیبر نوری Fiber Optic

فیبر های نوری در برار امواج مغناطیسی بسیار مقاوم می باشند و اندازه این فیبر ها کوچک بوده و در عین این حال می توانند پهنای باند وسیعی در حد گیگاهرتز انتقال دهنده و در مسافت های طولانی تقریبا 120 کیلومتر می باشد .

ایراد اصلی این نوع کابل های شبکه های کامپیوتری هزینه بالای نصب و نگه داری آن می باشد .

انواع فیبر نوری Fiber Optic

آموزش کابل کشی شبکه با فیبر نوری با قوانین شکست نور و انعکاس کار کرده که انعکاس آن بستگی به قطر کایل دارد که در دو نوع زیر می باشد .

(single Mode Fiber )
SMF

این نوع کابل همان طور که از اسمش معلوم است تک مد است و برای انتقال اطلاعات در فواصل طولانی مورد استفاده می گردد. منیع ارسال سیگنال ها این نوع فیبر یک لیزر به نام inject laser diode  می باشد .

(multi mode fiber )
MMF

از نوع چند موده می باشد که برای فواصل کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد و در آن از light emiting diode  به عنوان منبع نوری استفاده می شود .

 


Log out of this account

Leave a Reply

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها